dijous

Tinc potencial lingüístic a la biblioteca

Em trec el barret (novament) davant de l'equip de mestres del Ceip Montseny de Vic i també del TeleNotícies de TV3 per la visió que han donat d'aquest centre modèlic en integració. Aquesta escola on gairebé tots els alumnes són d'origen estranger aconsegueix que ja de ben petits tots els alumnes es relacionin entre ells en llengua catalana fent així de la nostra llengua una eina integradora. Els alumnes acaben la primària parlant la llengua materna, el català i el castellà a més de tenir nocions d'anglès, què més volem? A TV3 han ensenyat diversos alumnes de diferents orígens i n'han entrevistat un parell o tres, "amb els meus pares parlo en àrab i a l'escola català" era el que deien. On està el problema? que potser perden la seva identitat per parlar català? és que no sumen les cultures? parlar català suposa deixar d'aprendre altres llengües? jo diria que no, doncs per què tants atacs indiscriminats contra la nostra llengua ara també des de dins?
Jo no sóc pas superdotat i parlo, llegeixo i escric català i castellà sense problemes. Quan entro a una biblioteca tinc un potencial davant meu que no té un monolingüe. Sóc bilingüe i no em suposa cap esforç, tot són avantatges comunicatives. Per què jo veig avantatges i altra gent veu imposicions, persecucions, marginacions i paraules pitjors com nazisme? no serà que estem davant del llop disfressat de cabreta que està a la sortida de les escoles per menjar cocos a la gent?
Ho dic ben clar: Visca la immersió lingüística que és la única manera de formar ciutadans bilingües a Catalunya.

3 comentaris:

ErrareHumanumEst ha dit...

És curiós aquest tema. Jo suposo que molts menyspreen el Català perquè al seu païs (En aquest cas comunitat autònoma) d'origen no tenen una llengua pròpia com nosaltres.
He observat un fet curiós i és que a la meva classe hi ha força vascos, aragonesos i d'altres comunitats. Era bonic veure com els vascos s'esforçaven per apendre el català, és més, el volien aprendre tant si com no, mentre que la tendència que tenien els d'altres comunitats era a adoptar una actitud més passiva amb el tema i fins i tot alguns trobaven injust que les classes es fessin en català.

Doncs bé, el resultat ha estat que els vascos dominen al 100% el català, alguns fins i tot ni ho diries que són vascos, i això molts ho van aconseguir amb un any. Ara són Trilingües (en qüestió d'un any) i fins i tot algún m'ha confessat que somia en Català...

Evidentment hi havia casos concrets d'uns i altres que no complien amb això que he dit però parlant de manera general això era molt fàcil d'observar.

JRoca_Font ha dit...

El problema principal és la desconeixença generalitzada de la realitat cultural de Catalunya i dels altres territoris de llengua catalana, aquesta desconeixença provoca rebuig frontal a tot allò que sigui culturalment i/o socialment diferent als "valors de la pàtria comuna indivisible", en altres paraules, hi ha molta gent que no accepta la diferència. La Constitución que diu que les llengües de l'estat són patrimoni "nacional" però no és vàlida en aquests casos, per ells la nostra realitat lingüística és un problema quan hauria de ser el contrari. També pensen que pel fet de parlar i/o entendre el català perdran la seva identitat, llengua i cultura quan s'ha demostrat que no és així. Jo penso que el fet de ser bilingües és un enriquiment cultural fantàstic que no tenen altres pobles de l'estat, la llàstima és que hi ha gent que es resisteix a ser bilingüe i prefereix ser monolingüe tota la vida i són capaços de fer el que sigui perquè els seus fills també ho siguin.

ErrareHumanumEst ha dit...

i si a més els de Telainco, antena 3 i companyia (també certs partits polítics) van alimentant aquesta por, la gent s'escandalitza i arriben als extrems que molts han arribat. El que m'agradaria saber és perquè els interessa tant als del PP (x exemple) aquestes postures polítiques anti-catalanes, per guanyar-se a la resta? Perquè realment tenen por??